Rabu, 27 Julai 2011

ikan pekasam belimbing buluh...

      Ikan pekasam???Mmmmm sedapnya..goreng dan makan dengan nasi panas.Tapi boleh ke ikan pekasam ni di buat gulai ye?Waktu baru2 mendirikan rumahtangga dengan hubby tercinta tuuu..saya tak seberapa nak pandai dalam hal masak memasak ni.Sekadar masak untuk keperluan kami berdua kira ok laa..kalau tak sedap pun,hubby kata sedap jugak..hehehe...
      Setiap hujung minggu ,hubby pasti bawa saya balik ke rumah ibunya..time ni mula lah penyakit darah gemuruh saya datang.Bimbang tersalah masak lagi..kalau adik2 ipar perempuan ada ketika itu,ahhhhhhhh selamat laa saya..mudah nak tanya itu ini..
      Saya masih tak boleh melupakan trajedi masakan yg paling tragis yang pernah saya masak dan saya hidangkan tatkala baru sebulan menjadi suri rumahtangga.Untuk merapatkan hubungan saya dan familinya,hubby sanggup berulang ketempat kerja dr rumah ibunya selama seminggu.Mmmm tinggallah saya seorang diri dengan  adik ipar lelaki yg ketika itu baru form.I yg bersekolah sessi petang manakala ibu mertua pula pagi2 lagi dah kekebun.So,saya terpaksalah menyediakan makanan tengahari sebelum adik ipar kesekolah..
      Pagi2 lagi saya dah kedapur.Maklumlah buat kerja macam kura2 kan...seharusnya saya mulakan lebih awal supaya semuanya dapat dibereskan secepat mungkin.Dan saya betul2 teruja bila terlihat ikan pekasam didalam peti ais.Dalam hati berkata2..".mesti sedap masak lemak cili api"..untuk memudahkan kerja,saya pun membuka pintu dapur .Biar cahaya masuk.dan memang nak jadi rezeki saya,sebaik pintu dibuka,terpandang pulak buah asam belimbing buluh dirumah jiran sebelah.Haaaaaaaa...misi saya menjadi semakin mudah..Boleh lah saya masak lemak cili api ikan pekasam belimbing buluh.'.pasti sedap kalau masak pekat2 kuahnya',kata hati saya.Dah berangan tu...hehehe..
      Dengan penuh sopan santun dan lemah lembut (pengantin baru laa kata kan)..saya ke rumah jiran ibu mertua.Salam diberi dan minta izin nak ambil buah belimbing.Alahai....baik betul makcik tu,tolong petikkan buah belimbing gituuuuu..sambil menghulurkan plastik bungkusan buah belimbing,tak habis2 dia bertanyakan itu ini.tentang diri saya.Dan soalan cepumas untuk saya...jeng...jeng..jeng.."'Hang nak masak apa" dengan senyum simpul saya pun jawab laa.."masak lemak cili api ikan pekasam campur ngan asam belimbing ni laa makcik".
     " Makcik,terma kasih ya.Saya balik dulu,nak masak ni.Jap lagi adik nak gi sekolah"Amboi,tergedik2 saya balik kerumah.Tanpa berlengah,semuanya saya buat dengan teliti.Saya nak pastikan masakan saya "terhebat" hingga menjilat jari sesiapa saja yg akan menikmatinya.Saya lakukan dengan penuh kasih sayang...hehehe..pasti hubby tersenyum puas dengan hasil air tangan saya.Wahhh..hebatnya saya.Hampir 3 jam didapur,ikan,sayur,gulai dan minuman sudah terhidang dia atas meja.Dan saya seperti biasa,menunggu hubby balik dari kerja untuk makan bersama.Hidangan tengahari hanya di nikmati oleh ibu mertua dan adik2 ipar saya saja.Alangkah bangganya saya...berjaya juga saya melakukan semuanya.
      Petangnya ,hubby balik.Happynya saya..rindu seharian tak nampak wajahnya.Heeeee..saya tarik tangannya kedapur.Makan sama2.Mmmmm ..nampak macam ok je ..no komen dari hubby..mesti sedaplah tu bisik hati hehehe.Malamnya,sambil bersantai dan bersembang dihalaman rumah,hubby memuji masakan saya dan dengan lemah lembut memberi komen tentang ikan pekasam tu..hehehe..malunya saya pada ibu mertua..hubby kata ikan pekasam tu dah memang masam,so tak sesuai lah dimasak dengan asam belimbing buluh,Terkebil2 mata saya memandangnya dan tanpa disedari saya menjerit kecil."..malunye Maaaa...".patutlah ikan pekasam tu hancur saya" gulaikan"Itu lah pengalaman saya ketika baru berkahwin dan   alhamdulillah sekarang saya dah pandai masak...tak percaya???Cuba lihat hubby saya tuuuu....montel kan???

     
     

Tiada ulasan:

Catat Ulasan