Selasa, 26 April 2011

Usia bukan alasan...ya.

Barangkali dalam usia yg makin meningkat.kita mudah terbawa2 oleh emosi dan dijentik nostalgia masa lalu.Manisnya kenangan masa silam tetap kekal dalam memori,jelas terbayang di mata.Jika dimbas mau tersenyum sendirian dibuatnya.Sayang seribu kali sayang,kita hanya mampu mengenangnya namun tak dapat pula di ulang kembali.....
Begitu juga,pasti ada kekesalan atau kesilapan yg ingin kita tebus dek kealpaan masa lalu.Sementara usia masih berbaki ,jom kita ambil kesempatan memperbaiki atau menampung kekurangan diri.
Dulu,saya tak berkesempatan belajar tinggi lantaran kekangan kewangan...family dan sikap saya sendiri yg tak ambil kisah sangat.Terlalu merendah diri, dan sentiasa beralah dengan situasi sekitar.Kalau lah saya berfikiran positif dulu,alangkah indahnya dunia saya sekarang...mungkin saya dah jadi somebody..heeeeeeeeeeeee..tu laa sekarang baru nak ingat.Mmmm forget it laa..benda dah lepas.Tapi dalam zaman teknologi maklumat hari ini,peluang dan ruang untuk belajar sentiasa terbuka.Lebih bermakna lagi,masa yang ada boleh diisi dengan aktiviti yg berfaedah...kawan2 yg seangkatan dengan "Nenek Cun",jom kita cari ilmu...Ilmu akhirat ...kita belajar mengaji,memperbaiki bacaan,tajwid...jangan malu2 ya..Usia bukan alasan kan..Semoga kita jadi insan yg sentiasa dahagakan ilmu.Ish...ish...ish...macam ustazah pula saya ni..
 Dalam usia sebegini,saya dapat rasakan yg saya dah banyak berubah...lebih penyabar,lebih banyak santainya sbb x perlu lg menguruskan keperluan anak seperti dulu.Tidak seperti satu ketika,asyik melayan keperluan anak2,makan minum sendiri pun terabai.Kusut masai tak terurus...haaaa sampai macam tu sekali tau sbb saya ni x boleh mendengar anak merengek atau menangis.Saya akan tinggalkan kepentingan diri hanya kerana anak2..kini anak2 dah meningkat dewasa.Saya dapati lagi banyak yg berubah pada diri saya.Perubahan yg ketara,kulit dah mula berkedut,rambut pun dah beruban...gigi pun mula berkurangan....hahaha..sendiri mau ingat ya...cari lah ilmu akhirat.Buattttt...jangan cakap aje(itu lah kata hati saya}..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan