Khamis, 5 Mei 2011

Anak ayam jadi burung...

     
       Bila bersendirian begini..mula laa rindukan anak bongsu yg tinggal di hostel.Rindukan senyumnya,manjanya,nakalnya dan macam2 kerenah yg dibuatnya.Apa2 pun saya pendamkan semuanya demi masa depannya.Dan satu keistimewaan yg ada pada diri ini,saya sentiasa mengingati setiap detik peristiwa suka duka yg melingkari kehidupan anak2 dr kecil hingga kini.Semuanya masih jelas terbayang bagaimana tingkah laku mereka.Amat menakjubkan ingatan seorang yg bergelar ibu ...
      Saya ni memang garang juga dgn anak2.Kalau saya kata tidak,tidak laa jawabnya..tapi ada masanya keputusan yg saya buat seperti mementingkan diri sendiri.Biasa laa kan,anak2 ni banyak permintaan yg tak masuk akal.Kalau di ikutkan sangat kita jugak yg susah nanti.
      Anak bongsu saya ni "Yayang",macam2 yg dia hajat pasti dapat.Permainannya saja dah berbakul2.Bila melihat wajahnya bila meminta sesuatu,hati pasti diruntun sayu sbb dia ada "ayat power" yg boleh buat cair hati melihatnya.."Ibu,kalau ibu ada duit...nanti ibu belikan Yayang.. dot..dot..dot..ya.Tapi kalau ada duit laa.Kalau tak ada tak pe laa.."Haaa...siap cium2 lagi tuuuu...mau tak cair..hehehe..bila memandang susuk tubuhnya yg kurus kering ketika tu,alahai sedihnya..kalau ada duit selori memang semua permintaannya saya tunaikan.
      Pernah satu masa dulu,Yayang minta izin nak pelihara kucing,arnab,hamster dan macam2 lagi laa.Tapi saya bangkang sbb kalau ada kucing dalam rumah,saya tak sanggup nak mencuci najisnya.Dan yg paling saya bimbangkan anak perempuan saya,,dia paling fobia dgn kucing.Saya dapat bayangkan rumah pasti bergegar.Mau runtuh dibuatnya dengan pekikannya dan larian mautnya bila kucing baru nak menggeselkan badannya...haaaaaaaaa saya pun apa kurangnya,takut gak pada kucing..hehehe..pecah rahsia.Begitu juga arnab dan hamster,jgn harap laa saya nak bagi peluang untuk dijadikan pet.Menyusahkan bila nak balik kampung.Sape nak bagi makan...tak kan nak angkut semuanya kan...
      Pada suatu hari tu,ketiga2 anak saya terlalu busy sangat.Keluar masuk bilik.Gedeganggggg..pintu bilik ditutup.Hairan juga saya melihat sikap mereka.Wah,satu kepala betul.Tak ada adegan pergaduhan langsung seharian tu.Leganya saya bila tak ada sebarang pengaduan kena belasah antara satu sama lain dibuat hehehe..kalau macam ni laa hari2,tenang jiwa.Tapi timbul juga keraguan dlm hati bila menyaksikan tingkah laku mereka.Kalau bukan along yg berlari kedapur,angah pulak gantinya membawa sesuatu dr dapur kebilik.Ini sudah lebihhh ..kata hati saya.Saya pun ketuk bilik nak tengok apa aktiviti mereka,Bila dibuka...amboi..santainya masing2.ada yg baring goyang2 kaki..ada yg baca komik..ada yg meniarap kat atas lantai sambil menyanyi2.Oooo it's okay,tak ada laa yg nak saya risaukan tentang keselamatan mereka,
      Dua tiga hari jugak laa perangai anak2 berubah.Asyik memerap dalam bilik.Salah seorang pasti ada dalam bilik jika yg lainnya keluar.Hairan sungguh saya.Apa lagi..saya pun buat laa serang hendap.Bila pintu bilik saya buka secara spontan,haaaaaaaaaaaa masing2 semuanya meniarap atas lantai dengan kepala masing2 ada dibawah katil.Saya tarik sorang demi sorang dan tanya apa yg ada disitu.Terkejut dengan tindakan mengejut saya tu,mereka semuanya terdiam.Sorang pun tak berani menjawab,Tak semena2 saya terdengar bunyi ..chick...chick..chick..bila saya intai dibawah katil,persaan marah saya terus hilang.Tiba2 saya tergelak besar bila melihat sesuatu didalam sangkar burung..yg disorokkan disitu.Bila melihat saya ketawa,anak2 yg pada mulanya ketakutan diterjah ikut sama ketawa..riuh rendah rumah jadinya dengan kerenah mereka.Saya panggil hubby untuk melihat aktiviti anak2nya.Mmmm dia pun tergelak besar apabila saya tunjukkan sangkar burung yg dihias cantik..tapi bukan burung penghuninya..yang ada didalam sangkar burung itu adalah seekor anak ayam.Cukup lengkap dengan makanannya iaitu secawan air dan semangkuk beras..
      Bila dikenangkan semula,ada kalanya saya menitiskan airmata.Baru saya sedari kesilapan saya yg terlalu mengekang keinginan anak2 utk memelihara binatang kesukaan mereka.Kejadian ayam dikurung dalam sangkar burung tak mungkin  saya lupakan begitu saja..sungguh nostalgia..

   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan